fbpx

wat zorgt ervoor dat je afvalt?

wat zorgt ervoor dat je afvalt? 720 375 PH-FIT

Wat zorgt ervoor dat je afvalt?

In deze blog ga ik het hebben over afvallen en wat er voor zorgt dat jij afvalt of niet. Deze blog zal deel 1 zijn van een serie blogs die allemaal over het onderwerp afvallen gaan. De volgende blogs zullen in de komende weken geplaats worden!

Hoe val ik af?

Bij het afvallen is er geen magisch middel of een bepaalde strategie die jou in een heel korte tijd al jouw gewicht laat verliezen. Het enige wat ervoor zal zorgen dat jij gewicht verliest is: ‘een calorie tekort’. Oftewel, het lichaam verbrand meer calorieën dan dat het binnenkrijgt. Je moet dus zorgen dat je genoeg verbrand om af te vallen. Dit doe je door minder te eten en meer te bewegen.

Een simpele manier om te bepalen of je afvalt of aankomt is om te kijken naar de hoeveelheid calorieën die je inneemt en de hoeveelheid calorieën die je verbrand. zoals je hier op de foto ziet val je dus af wanneer je verbranding hoger is dan je inname.

Hoe weet ik hoeveel calorieën ik kan eten?

Om te weten hoeveel jij moet eten om in een calorie tekort te komen kun je je gewicht invoeren in een calorie calculator. Deze zal berekenen hoeveel calorieën je mag eten en hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten je mag. Je kan ook mij een berichtje sturen en dan bereken ik dit gratis voor jou specifieke behoeften en doelen.

Vaak zijn de calorie calculators echter niet 100% accuraat. Wel zitten ze meestal goed in de buurt en kun je dit gebruiken als richtlijn. Wanneer je een bepaald aantal calorieën gaat eten is het dus ook belangrijk om jezelf te wegen. Zo kun je op de weegschaal zien wat er gebeurt met je gewicht wanneer jij een bepaald aantal calorieën eet. Probeer een week hetzelfde aantal calorieën te eten en kijk wat er is gebeurd met je gewicht. Na deze week kun je beslissen of je calorie inname goed is of dat deze aangepast moet worden.

om te weten hoeveel calorieën je eet raad ik aan om de app MyFitnessPal te downloaden in deze app kan je al je voeding in voeren en zie je dus hoeveel je binnen krijgt qua calorieën, eiwitten, koolhydraten en vetten. Je kan ook kiezen voor een voedingsschema op maat voor jouw doelen gemaakt door mij.

Het toepassen van de kennis

Laten we even de kennis toepassen op Jan. Jan heeft online berekent hoeveel calorieën hij moet eten om op hetzelfde gewicht te blijven.  Wanneer Jan 3000 calorieën eet dan blijft zijn gewicht hetzelfde. Oftewel hij krijgt evenveel binnen als hij verbrand. Hij wil afvallen dus hij verlaagt de hoeveelheid calorieën die hij binnenkrijgt naar 2500. Hij heeft dus elke dag een calorie tekort van 500. Jan houdt een week zijn voeding bij en eet elke dag 2500 calorieën. Hij heeft dus in 7 dagen een calorietekort van 500×7=3500. Volgens onderzoek zorgt een calorietekort van 3500 calorieën voor een gewichtsverlies van 0,5kg. Naar verwachting zal Jan dus in deze week 0,5 kg verliezen.

In de volgende blog ga ik bespreken wat de 5 belangrijkste factoren zijn bij het afvallen!

× Stel je vraag!