fbpx

8 punten om tijdens corona fit te blijven!

Fit blijven tijdens corona? De sportschool is dicht, ik zit heel de dag thuis!? Onmogelijk volgens velen en de kilo’s vliegen er bij de meeste al weer aan, spiermassa en kracht word langzaam minder oftewel daar gaat je harde werk van afgelopen maanden. Het probleem is dat mensen vastlopen wanneer de omstandigheden niet zijn zoals gewoonlijk. Gelijk zien ze geen mogelijkheden en blijven ze denken in problemen. En als er 1 ding zeker is, dan is het dat je niet vooruit gaat als je steeds in problemen gaat denken. Juist in deze tijd is het belangrijk om te denken in mogelijkheden en om te doen wat nog wel kan. Vandaar in deze blog 8 belangrijke punten die je wel kunt doen of toepassen om fit te blijven.

  1. Voeding dagboek bijhouden

Je zit heel de dag thuis en de verleiding om hier en daar wat te snacken is groot. Zonder dat je het door hebt, eet je wat meer dan normaal en dit gecombineerd met het feit dat je minder actief bent zal zorgen voor aardig wat gewichtstoename in korte tijd. Een voeding dagboek bijhouden geeft je inzicht in wat je eet, hoeveel je eet en welke producten slim of minder slim zijn om te eten. Zeker nu je alle tijd hebt kan dit een leerzame en effectieve optie zijn!

  1. Thuis krachttraining doen

Je hebt helemaal geen fancy apparaten nodig om spiermassa op te bouwen. Met je lichaamsgewicht en basic materialen die iedereen thuis heeft kun je alles doen! Heb je inspiratie nodig qua oefeningen? Zorg ervoor dat je me volgt op mijn social media kanalen en wees niet bang om me een berichtje te sturen voor wat tips!

  1. Cardio

Een rondje gaan hardlopen of fietsen is een goede manier om alsnog actief te blijven. Het verbetert je conditie en het verbrand aardig wat calorieën. Je kan makkelijk 1,5 meter afstand bewaren en voor je lichaam is het ook top om even buiten te komen. Zeker als je normaal niks aan je conditie doet, is dit een top mogelijkheid om deze te verbeteren.

  1. Stappen bijhouden

Een handige tool om actief te blijven is om een doel te stellen voor een bepaald aantal stappen wat je elke dag wil doen. Via je telefoon is dat makkelijk bij te houden. Een mooi doel is om elke dag 10,000 stappen te zetten. Op deze manier hou je je verbranding hoog en minimaliseer je je vettoename.

  1. Hoge eiwit inname

Een hoge eiwit inname heeft meerdere voordelen. Het zorgt voor meer spierbehoud, een betere verzadiging en een hogere verbranding. Voor elke doelstelling is het voordelig! Dus zeker nu je alle tijd hebt, kun je slimme eiwitrijke keuzes maken.

  1. Eet veel groenten en fruit

Groentes en fruit zijn top. Ze zijn gezond en bevatten weinig calorieën. Het is dus slim om lekker veel groentes en fruit te eten om te zorgen dat je voor weinig calorieën een verzadigd gevoel hebt en dat je alle nodige voedingsstoffen binnen krijgt. Benieuwd naar welke groentes en fruit het minste calorieën hebben maar wel goed verzadigen, stuur me dan een berichtje!

  1. Slaap voldoende

Wanneer je niet genoeg slaapt, functioneert je lichaam niet optimaal. Te weinig slaap heeft zelfs invloed op je lichaamssamenstelling. Je slaat makkelijker vetmassa op en het is lastiger om je vetpercentage te verlagen. Ook verlies je sneller spiermassa en is het lastiger om spiermassa op te bouwen omdat je herstel niet optimaal is. Wanneer je erg moe bent heb je meestal ook minder motivatie om goed op je eten te letten. Focus dus op een goede nachtrust van zeker 7-9 uur.

  1. Minimaliseer stress

Teveel stress kan je energieverbruik verlagen, vetverbranding onderdrukken, eetlust vergroten en je hormonen negatief beïnvloeden zodat het lastiger word om spiermassa op te bouwen. Probeer de tijd die je hebt goed te gebruiken om te ontspannen en tot rust te komen.

Er zijn dus genoeg mogelijkheden en punten waarop je je momenteel kunt focussen om tijdens corona fit te blijven. Tijd is er genoeg, nu alleen de vraag hoe je deze gaat benutten. Ga je nu niks doen en achteraf spijt hebben omdat je weer terug bij af bent of ga je de situatie accepteren zoals het is en doen wat je wel kunt?

× Stel je vraag!